MediaStorm med betalt innhold.

Faksimile: www.mediastorm.com

MediaStorm tar nå betalt for sine produksjoner. For 1.99 dollar kan man se multimedia dokumentene på nettsidene deres så mange ganger man vil. Halvparten av inntekten går til fotografen bak bildene, den andre halvparten til å fortsette og produsere multimedia.

I løpet av de siste syv årene har MediaStorm med Brian Storm i spissen produsert multimedia for å dele saker de trodde på. Til nå har alt innhold på nettsiden deres vært gratis.

-Realiteten er at ingen bedrift eller industri kan overleve lenge uten å lage et produkt som folk vil betale for, sier grunnlegger og produsent Brian Storm på nettsidene deres.

I mars i fjor lanserte New York Times Paywall, som gir lesere tilgang til 20 artikler per måned. Vil kunden lese mer, kan de betale 15 dollar per måned. Dette ble gjort for å beholde lesere som tidvis var innom, og samtidig hente litt penger fra sine faste brukere til en langt billigere pris enn avisen på døren.  Så langt har NY Times hatt suksess med produktet, men med sine 34 millioner lesere verden over er de langt fra en liten nisjeside.

Derimot er MediaStorm en nisjeside med flest besøkende fra media. De vil etter hvert gjøre spilleren tilgjengelig for andre, og blir det en suksess kan det ha store konsekvenser for visuelle journalister som kan bruke den for å få sakene sine ut på nett og samtidig få litt igjen for det.

Håpet er at seerne skal forstå at det de ser på er verdt mer enn bare tiden deres, og Storm ønsker også at spilleren kan bli en viktig del av hvordan journalistikk blir sett på og delt på nettet, skriver NY Times.