Sommerens største flerkameraproduksjon?

– Hvor mange kameraer klarer dere å skaffe til den datoen? …100? 50?

Da Luca Kleve-Ruud vant ble Nikon-ambassadør da han vant Årets Bilde innebar det at han kunne prøve så mye utstyr som han ville i løpet av ett år. Men de var ikke helt forberedt på at han ville ha så mye utstyr.

– Jeg tror de trodde jeg spøkte først, men da de skjønte at det var reelt spørsmål og fikk tenkt litt, ville de hjelpe meg siden de likte ideen. Det var dessverre kort frist, så vi fikk tak i 17 til sammen. Med objektiver til alle kameraene.

Videoen ble fikk sin premiere da DN lanserte nettbrett-app, og har til nå vært forbeholdt brukere av nettbrett. Men nå ligger den fritt tilgjengelig på bloggen til fotografen, som etter sommeren ble ansatt som foto/video-ansvarlig på nettbrett i Dagens Næringsliv.

Se filmen her.

App-ambisjoner

Fotoansvarlig i Dagens Næringsliv, Aleksander Nordahl, forteller at filmen har blitt veldig godt mottatt i DN og av leserne.

– Den viser hvor vi legger ambisjonsnivået vårt. Slike produksjoner kan man ikke lage ukentlig, men å ta sats en gang i mellom er viktig for avisen på papir og nettbrett.

Til svar på hvorfor næringslivsavisen bruker tid og penger på dette svarer sjefen at DN bruker ikke så mye tid å penger på dette.

– Men noen satsinger skal vi ha. Å utvikle fotojournalistikken i Dagens Næringsliv vil være viktigst. Når vi har valgt å ansette en foto/video-ansvarlig på nettbrett, er det fordi vi vil at avisens visuelle journalistikk også skal være god på vår nye plattform. Vår visuelle satsing på nettbrett er basert på en eksisterende produksjon, hvor vi utnytter teknologien som allerede ligger i fotojournalistenes verktøy. I tillegg har vi slått sammen foto/video-redaksjonen i DN.no med avisen fotoavdeling slik at vi tenker alt under ett.

Bare begynnelsen?

Selv om det ifølge fotografen var et «helvetes arbeid» med filmen (i alt: 7 dager med filming, rigging, demontering og klargjøring til neste dag (opp til 18 timer om dagen), og litt over tre uker med å sette sammen (klipp, redigering, behandling), pluss et «vanvittig arbeid med å finne musikk».
– Tono er jo helt håpløse og gammeldags når det kommer til salg av musikk til bruk for nett. De overpriser og gjør det umulig for private og avishus å kjøpe musikk til kortfilmer, anmerker fotografen), så kommer det mer:

– Jeg har flere slike prosjekter på gang sammen med Dagens Næringsliv. Denne gangen under mer kontrollerte former. Og jeg har spurt Nikon om å få låne 50 kameraer til det neste prosjektet. Nå har jeg lært av alle feilene og er helt sikker på at det blir bedre neste gang.

Denne fremtidige filmen, vil i likhet med en bakom-film om hvordan parkour-filmen ble til, og andre filmer produsert av DNs fotografer bare være tilgjengelig på DNs app for nettbrett (dessverre for oss som ennå ikke har nettbrett).

Slik lager du «Matrix-effekten»:

Kort fortalt av Vegar Berg i Nikon:
– Vi samlet sammen alle D-SLR kamerar som vi hadde på Nikon Norges hovedkontor med 10-pins tilbehørskontakt, som dermed kan løses ut trådløst. Vi utstyrte også kamerahusene med objektiver i samme brennvidde konfigurasjon for å få samme perspektiv på motivet.
Jeg tror vi endte opp med ca 13 kameraer ekstra i tillegg til Lucas fire egne.
Luca bygde så selv en fjernkontroll ved hjelp av en kabel, lysbryter og 17 av Nikon MC-22 (Banan plugg fjernutløsertilbehør).


– Men vi ser i ettertid at Luca hadde trengt enda flere kameraer enn vi klarte å skaffe til veie denne gangen.:-)


Sean Meling Murray -

Imponerende og inspirerende stykke arbeid av Kleve-Ruud. Gleder meg til å se mer fra den kanten.

tintin -

men hva har denne filmen med journalistikk å gjøre og hvordan bringer den fotojournalistikken fremover? Det er en regissert sportsfilm på lik linje med skateboard go skifilmer som 17-åringer har laget i ti år allerede.