Nettbrett-nyheter

Nettbrettene blir møtt med stadig heftigere omfavnelser. Mens dokumentarfotografer lenge har strevd med å få større prosjekter på trykk ser det ut til at stadig flere øyner et håp i nettbrettene.

– Pilotutgaven har blitt lastet ned over 10.000 ganger til nå. Hvor mange vi får på betalversjonen som kommer er vanskelig å si. Om vi fikk like mange ville det vært fantastisk, men det er et eksperiment, og det vil bli interessant å se.

Det sier John Knight til Fotojournalisten. Han er redaktør i Once Magazine, som har fått en del omtale i det siste. En gratis prøveversjon har vært ute en måneds tid. Nå 6. oktober lanseres den første betal-versjonen. I gratisversjonen og versjonene som kommer er det kun tre fyldige historier.

Det som skiller Once fra andre ipadmagasiner er modellen for inntektsdeling til bidragsyterne. Jackson Solway som er en av grunnleggerne, sier til BJP at de håper modellen deres vil bane vei for at fotografer starter tjene penger på den digitale revolusjonen i stedet for å bli knust av den.

– For hver utgave vil overskuddet deles likt mellom fotografene i hver utgave, forteller Knight. Det er den viktigste grunnen til at hver utgave kun har tre historier: at fotografen faktisk skal få betalt litt etter hvor mange som ser den.

Istedenfor å lage app etter egen modell har benyttet ekstisterende modeller og fylt den med innhold. John Knight sier til BJP at etter at Apple tar 30% blir de gjenværende 70% delt mellom Once‘s driftutgifter og fotografene. For øyeblikket får fotografene rundt 11,6 % av profitten. Det endelige målet er at magasinet kan holde seg gående med abonnementer, men foreløpig leter de også etter sponsorer.

Norsk bidrag

I prøveversjonen er Andrea Gjestvangs Grønland-prosjekt er ett av dem.

– Da vi først så Andrea sine bilder, vi ble overrasket av hva som så ut som bilder fra en annen verden – bilder av seler på kjøkkengulv, fisking i isbjørn-bukser, hundesleder – men da vi så dypere inn i historien innså vi at sakens kjerne var at disse små samfunnene blir rystet av utviklingen ute i verden. Vi ser etter historier som dette: fascinerende bilder, og en dynamisk fortelling. Så det var en «no-brainer», sier Knight til Fotojournalisten.

Andrea sine bilder var gjort lenge før de kontaktet henne. Derfor ba de Sabine Barth, som også har reist mye på Grønland, om en original tekst. Mellom Sabine og Andrea har det ikke vært direkte kontakt, men magasinets redaktør Ben Shattuck har vært deres mellommann.

Once fikk bildene fra Moment, og gjorde utvalget selv. Jeg var ikke direkte involvert i bilderedigeringen, og de valgte et litt annet utvalg enn jeg vangligvis gjør. Fokuset deres var mer på jakt – og fangstkulturen, noe som gjenspeiles i bildene og i teksten som Sabine skrev. Teksten hennes var et selvstendig bidrag, hun har vært på Grønland, men ikke sammen med meg. Jeg tror tanken var at tekst og bilder skulle være to selvstendige verk som samtidig utfylte hverandre. Det fungerte veldig bra synes jeg, sier Andrea Gjestvang til Fotojournalisten.

– Jeg liker tanken bak konseptet, at Once og fotografen deler inntektene etter at Apple har tatt sine 30%. Det er også et stort potensial i formatet som jeg vet at folkene bak Once jobber med å utnytte enda bedre i fremtidige nummer, ved å kombinere foto, video og lyd i prosjektene de publiserer.

Bøker og andre apper.

Christopher Anderson har publisert sin bok Capitolio som app. Både som et eksperiment, men også for å nå et annet publikum enn de som finner bøkene hans. Til BJP sier han at «bøkene er dyre, både å lage og å kjøpe, og de er bare i et begrenset opplag». Når man ser bort i fra at ikke alle har ipad, kan man i teorien nå et uendelig publikum med appene, mener han. Selv om nettbrettboken er enkelt utformet, inneholder den noen ekstra ting, som videontervju.

Kadir Van Lohuizen har laget en app som er en dagbok av reisen hans på tvers av de amerikanske kontinentene, fra Chile i sør til Alaska i nord. Mens Anderson har gjort det enkelt, har Van Lohuizen prøvd å bruke alle mulighetene nettbrettet byr på. Appen blir jevnlig oppdatert med nyhetssaker, intervjuer og slideshow.

Greenpeace har brukt sitt 40-årsjubileum til også å lage en bilde-app som viser deres aktivisthistorie i 30 bilder.

National Geographic-fotografen Michael «Nick» Nichols har gått så langt som å avvikle nettsiden og legge bildene sine over på app.