Jonas Bendiksen gjester Perpignan


Foto: Jo Straube

– Det føles bra å være her. Nå har jeg ikke vært her på tre år, og ikke sett folk på lenge. Det er hyggelig å se så mange igjen, sier Jonas Bendiksen når Fotojournalisten møtte ham for en liten prat.

Utstillingen Places we live som mange så på Nobels fredssenter var, etter Satellites, det andre gigantprosjektet på relativt kort tidsom var stilt ut på Nobelsenteret har. Siden da har bildene hans vært mest å se i National Geographic.

– Etter Places We Live har jeg hentet meg inn ved å gjøre National Geographic-saker som har interessert meg. Men jeg har også snust på nye gigantprosjekter, og har ting som bobler i hodet.

Av og til finner du prosjektene, av og til finner prosjektene deg, sier han. Utstillingen fra Bangladesh, som henger her i Perpignan er resultat av  to National Geographic-jobber.

– Først var jeg med på en jobb om smeltevannet fra Himalaya-platået. Bangladesh kom ut av den, fordi de kjenner det så tett på kroppen hva som skjer i Himalaya. De blir berørt både av klimaendringer og er sårbare på andre måter – hva som er hva er av og til vanskelig å si. Også er det så mye som rører seg i Bangladesh når det gjelder måter å takle utfordringene på. Derfor ville vi gjøre noe på det.

Ingen hemmeligheter

Han føler seg heldig som har et godt samarbeid med National Geographic, fordi det gir ham mulighet til å bruke mye tid på å gjøre gode og viktige saker. Der får han frie tøyler, men må også legge opp hele løpet selv. Tiden er over da fotografene fikk nesten ubegrenset med tid, nå er det gjerne 6-8 uker fordelt over et par turer.

– Når jeg kommer hjem sitter jeg med mye materiale. Under redigeringen av et prosjekt går en bilderedaktør og jeg gjennom alle råfilene hver for oss, før vi samkjører utvalget. Det er en ekstremt skjerpende prosess, og man føler seg naken når noen ser hver eneste råfil og spør hvorfor meg hvorfor jeg ikke gikk lenger til venstre eller ble lenger på et sted. Det er ingenting man kan holde hemmelig lenger da, og man må stå til ansvar for  hvert eneste klikk.

Presidentskapet

Det siste året har Bendiksen vært president i Magnum, men i juni tok Alex Majoli over presidentskapet i Magnum.

– Det var spennende å sitte på den siden av bordet også. Men det er en grunn til at dette går på rundgang. Det blir mye kommunikasjon og koordinasjon mellom de fire kontorene. Vi vil heller være ute i felten alle sammen.

Det ble ikke helt slutt på fotograferingen under presidentperioden, men heretter blir det mer tid. I sommer var han tilbake i Russland for første gang på 10 år, og fremover blir det flere National Geographic-saker som han har kommet opp med selv.

– Midtøsten og litt forskjellig. Og noe mer personlig som jeg prøver å dra i gang neste år. Men jeg snakker jo ikke om bilder som jeg ennå ikke har tatt.

Tim Hetherington

Det er én fotograf som har særlig har inspirert og imponert Jonas. Tim Hetherington, en av fotografene som ble drept i Libya i år.

– Den som utmerket seg var Tim. Han pushet grensene for hva en fotograf gjør og er. Han inspirerte meg veldig. Han forlot fotografiet for å lage dokumentar på Oscar-nivå. Så slapp han det, og kom tilbake til fotografiet med en ny tilnærming. Da beynte han å fotografere analogt og i mellomformat, og eksperimenterte med korte multimedia- og video-formater. Han dro rett fra den røde løperen i Hollywood til Liberia for å bruke sine egne penger på prosjekter der, og han var helt i bresjen i både film- og foto-verden.

Se Tim Hetheringtons siste kort-dokumentar «Diary» her.

Spennende framtid

Når jeg spør om det er noen fotografer eller steder som utmerker seg, som man burde følge med på fremover, mener han tiden er over for det.

– Nå er det flinke folk overalt. Det er ingen one stop-shop lengre. Unge og uavhengige fotografer kan nå et like stort publikum som Magnum.

– Men det er veldig spennende å se at siden jeg begynte med fotografering og til nå merker jeg at det rører seg mye mer i Norge. Mange spennende ting, som ikke er gjort på oppdrag, men er personlig drevne prosjekter, er inspirerende og kult å følge med på. Både Fritt Ord, NJP og utenfor det. Det ser ut som det kommer til å komme mye bra fra Norge de neste årene!


Foto: Jo Straube

JONAS BENDIKSEN (1977)

Jonas Bendiksen tatt opp i Magnum Photos som Nominee i 2004 og ble fullverdig medlem i 2008.

Priser

2008     Telenor International Culture Prize
2008     National Geographic Photography Grant
2007     ASME National Magazine Award
2007     Freedom of Expression Foundation Grant
2007     Award of Excellence, Pictures of the Year International
2005     Open Society Institute, Distribution Grant
2005     Alicia Patterson Fellowship
2005     2nd Prize, Daily Life Stories, World Press Photo Competition
2005     Award of Excellence, Pictures of the Year International
2004     New York Foundation for the Arts Fellowship
2003     Infinity Award, Young Photographer of the Year, International Center of Photography
2003     1st Prize, Picture of the Year International Awards
2001     World Press Photo Masterclass
2001     Nikon/Sunday Times Magazine Ian Parry Memorial Award
2001     Photo District News “30 under 30”

Stipender

The Alicia Patterson Foundation Fellowship
New York Foundation for the Arts Fellowship
OSI Distribution Grant
Norwegian Arts Council Grant

Utstillinger

2006     Satellites – Jewish Historic Museum, Amsterdam, Netherlands
2004     Moving Walls 8 – Open Society Institute, New York, USA
2002     Changing the Face of India – Tom Blau Gallery, London, UK


Bøker

2008     The Places We Live, Aperture, USA
2006     Satellites, Aperture, USA