Fornuftig på festival

Ikke alle bruker festivalen kun til å rusle rundt på utstillinger og rangle rundt på Café de la Poste. Visa pour l’Image er også en ypperlig anledning til å få kontakter og tilbakemelding på arbeidet sitt.


Foto: Jo Straube

– Jeg sa at jeg ønsket å snakke med noen som kan hjelpe meg med å finne ut hvor jeg kan selge historien utenfor Norge.

Robert-James McPherson, frilansfotograf i Varden i Telemark og medlem av fotokollektivet Metaphor, nå bosatt i Skien, men snart i Drammen, er på Visa pour l’Image for fjerde gang. I år har han med seg en portfolio med bilder fra et langtidsprosjekt i Mongolia og en reportasje fra Kibera, Afrikas største slum.

McPherson har vist portfolio før, da han i forbindelse med Fotomessen i Lillestrøm vant en portfoliovisning med Jonas Bendiksen. Da viste han bildene fra Mongolia, som handler om kasakhstanske nomader og deres levesett.

– Jeg fikk god tilbakemelding på bildene, men han spurte hvordan jeg skulle fortsette for å fullføre historien. Sammen diskuterte vi oss fram til at jeg neste tur skulle følge tre-fire familier som har flyttet i hovedstaden Ulan Bator.

Se bildene her.

I 3. etasje i Palais des Congres holder bildebyråene til. Hos ANI, som holder til lengst inn i rommet og har flere bord der det sitter folk med ipader, laptoper og portfoliomapper, kan du booke tid.

Tips til portfolio-visning
Om du skal vise bilder, enten i Perpignan eller en annen gang, har Jan Johannessen som er magasinfotosjef i Dagens Næringsliv (som forøvrig hilser til kjente, siden han ikke er der selv i år), disse tipsene:

  1. Kjenn publikummet ditt – hvem du snakker med og hvilken type publikasjon/uttrykk publikasjonen har. National Geographic  bruker sjeldent svart-hvite bilder og derfor er det dumt å komme med en svarthvitt portfolio til dem.
  2. Utelat dårlige bilder, bruk en du stoler på til å hjelpe til med å sette sammen portfolioen. Bilder som du synes er bra, kan være bra for deg for det er knyttet en spesiell historie til bildet som er viktig for deg, men helt uinteressant for den du viser bildene til.
  3. Tenk som en selger – vær engasjert og ikke ”gjem deg vekk” i møtet.
  4. Legg fokus på det du virkelig er bra på – utvikl en stil som gjør at den du håper skal hyre deg virkelig er sikker på at du leverer det som er forventet. Internasjonalt hyres du ofte inn for stilen i bildene dine, det er ikke like ofte forventet at du skal være en potet som kan alt slik det er med norske nyhetsmedier i større grad.
  5. Ha visittkort som du kan legge igjen, gjerne med et bilde av deg selv eller det bildet som best representerer din stil slik at den du viser bildene til husker deg bedre. Bilderedaktøren du møter kanskje ser hundrevis av portfolioer og da er det viktig at akkurat du blir husket.
  6. Om du føler at det er interesse for dine bilder, følg opp i etterkant med en e-post som minner bilderedaktøren på at dere hadde et møte. Igjen tenk som en selger.
  7. Se på websidene til de kjente fotografene og forsøk å forstå tanken bak den redigerte samlingen bilder – nettet gir store muligheter til å studere de suksessfulle.