Til DOK11: Carolyn Drake

Historien er ikke en sannhet vi kan omtale på en objektiv måte. Den avhenger av ditt perspektiv. Dokumentarfotografi har vært en måte å engasjere meg i verden, og prøve å se den mer åpent, sa Carolyn Drake på fotofestivalen Lumix tidligere i år.

Vår i Suusamyr-dalen nordvest I Kirigisistan. Foto: Carolyn Drake

Amerikanske Carolyn Drake begynte ikke med foto før hun nærmet seg 30 år. I 2001 forlot hun en jobb i et multimedieselskap i New York, for å studere foto ved International Center of Photography. I 2006 sto hun på både PDN og Magenta Foundations liste over «emerging photographers to watch». I løpet av sin korte karriere som fotograf har hun også rukket å vinne priser i de prestisjefulle konkurransene World Press Photo og POYi.

Bomullsplukker ved Aralsjøen I Usbekistan. Foto: Carolyn Drake

Interessert i Sovjetunionen
Da Drake vokste opp i USA under den kalde krigen, hørte hun mye om Sovjetunionen – på skolen, på TV og i avisene. Men mye av det var vagt. Hennes oppfatning var at Sovjetunionen var massiv og mektig – noe å frykte. Senere innså hun at mye av dette bildet var skapt av amerikansk politikk. Dette fortalte Drake under fotofestivalen Lumix i Hannover i sommer.

Drake var student i 1991, året Sovjetunionen gikk i oppløsning.

– Den nye sannheten om dette stedet, var at det var sårbart. Det smuldret opp fra innsiden, og menneskene der kjempet for å overleve selv, heller enn å ville ødelegge min måte å leve på – slik vi hadde fått det framtilt i USA , forteller Drake under foredraget i Hannover.

I 2006 flyttet Drake til Ukraina på et Fulbright-stipend. Hun dokumenterte problemene i kullindustiren etter Sovjetunionens fall.  For dette prosjektet vant hun andreprisen i kategorien Daily Life Stories i World Press Photo.

Paradise Rivers
Siden 2007 har Drake blant annet jobbet på et langtidsprosjekt som handler om politikken, kulturen, naturen og
forandringene i fem tidligere Sovjetrepublikker: Kirgisistan, Kazakhstan, Tadsjikistan, Usbekistan and Turkmenistan. Etter selvstendigheten, har dårlig økonomi, kunstige landegrenser og økende miljøkatastrofer preget landene. To elver har vært Drakes holdepunkter .

Usbekistan. Ørkenen har spredd seg med uttørkingen av Aralsjøen. Salt og sandstormer gjør vintrene kaldere og somrene varmere, samtidig som de forurenser landsbyene i området. Foto: Carolyn Drake

Tajikistan. Unge gutter morer seg i vannet iI Garam Chashma, et resort som ble bygd av tidligere Sovjetunionen I Tajik Pamir-fjellene.  Foto: Carolyn Drake

Drake har fulgt elvene Amu og Syr Darya fra deres opphav i Pamir og Tien Shen-fjellene, over landegrenser til utløpet i Aralsjøen. Prosjektet har hun kalt «Paradise Rivers», etter islamske skrifter fra middelalderen, der  Amu og Syr Darya blir kalt to av Paradis fire elver. I 40 000 år har disse elvene holdt liv i menneskene i området. I løpet av 1900-tallet forvandlet sovjetiske myndigheter elvene til et nett av vanningskanaler, som krevde så mye vann at Aralsjøen, en gang verdens fjerde største innsjø, begynte å forsvinne. Drake dokumenterer konsekvensene av vannmangelen i området.

Uten å se et bredere bilde av regionens historie, økonomi, kultur og politikk, kan denne økende og lite kjente miljøkatastrofen ikke forstås fullt ut, forklarer Drake på nettsiden til Panos Pictures. Drake er bosatt i Istanbul, men tilbringer det meste av tiden på reise i tidligere Sovjetrepublikker.

Usbekisk kvinne som lever under Sharialovgivning poserer i sin egen bakgård. Foto: Carolyn Drake.

– I’m out there to learn and experience life, and to feel a sense of independence. I hope this personal process helps create little reminders that the world is not so narrow and boxed in as it sometimes feels. I’m drawn to places that are off the track because I want to point out: Look, this exists, too, sier Carolyn Drake til New Yorker tidligere i år.

Carolyn Drake representeres internasjonalt av Panos Pictures, og  i Norge av Felix Features.

Møt Carolyn Drake under Dok:11 16.-19. mars 2011 i Oslo. For flere bilder sjekk www.carolyndrake.com, Panos Pictures og Felix Features.

fotofestival i Oslo, dok:11 logo