5 på gata i Perpignan

Fotojournalisten har snakket med fem nordmenn i Perpignan, for å høre hvorfor de er på Visa pour l`Image, og hva de har fått ut av festivalen:

1. Hvorfor har du kommet til Visa pour l`Image?

2. Hva har vært høydepunktet under årets festival?

3. Hva synes du om kveldsvisningene? (Fra onsdag til lørdag er det bildevisning på storskjerm og prisutdelinger på Campo Santo som tar ca 3000 mennesker. Showet overføres direkte til Place de la République, hvor et par tusen kan sitte på uteserveringene og nyte det hele).

4. Hva synes du om debattene?

5. Har festivalen levd opp til forventningene?

Cornelius Poppe (39)

Cornelius Poppe er fotograf i Scanpix. På festivalen på Scanpixstipend/egen regning. Det er femte gang han er på Visa pour l`Image, denne gangen har han tatt med faren Inge Poppe. Foto: Marte Christiansen.

1. Jeg kommer til Visa pour l`Image for å få inspirasjon – se bilder og ha det hyggelig sammen med kollegaer.
2. Det enorme bildet til National Geographic-fotografen Michael Nichols har vært et høydepunkt på denne festivalen. Det er morsomt å se et bilde tatt med en teknikk som gjør at man kan blåse det opp til den størrelsen og få så god kvalitet.
3. Ja, jeg prøver alltid å få med meg bildevisningene når jeg er her. Helst på Campo Santo.
4. Har ikke gått på de arrangerte debattene, men har debattert mye over bordet.
5. Ja, det synes jeg.

Linda Bournane Engelberth (33)

Linda Bournane Engelberth er fotograf i Klassekampen/frilans. Hun er her på egen regning, og for første gang. Foto: Marte Christensen

1. Jeg har hørt om festivalen fra andre fotojournalister, og kommer for å få inspirasjon og se hva andre driver med. Det er unikt å samle så mange fotojournalister på samme sted, og gøy å treffe kollegaer som er interessert i det samme som en selv.

2. Stephanie Sinclair sin utstilling og foredrag har vært et høydepunkt for meg.
3. Jeg synes kveldsvisningene har vært bra, men å få død og elendighet presentert i så store doser er veldig sterkt. Det er vanskelig å fordøye så mye nød på en gang. Egentlig burde disse bildeshowene nå ut til flere enn oss.
4. Det har vært utrolig spennende å høre fotografene prate om prosjektene sine. Bildene kan man for så vidt se hvor som helst i verden, men å møte fotografen i salen og ha mulighet til å stille spørsmål, er unikt. Det er motiverende å se at andre fotojournalister har tålmodighet og ikke gir opp prosjektene sine, selv om det er tidkrevende å få det til.
5. Ja! Dette er min første gang her, men jeg kommer til å bli en gjenganger på Visa pour l`Image etter dette.

Kjell A. Olsen (59)

Kjell A. Olsen er fotograf i Adresseavisa. På festivalen på NJs reisestipend. Åttende gang på Visa pour l`Image. Foto: Marte Christensen

1. Jeg synes det er utrolig inspirerende å se hvordan andre fotojournalister løser ting. Dette lever jeg på resten av året. Her finner man fotojournalistikk på høyt nivå og treffer kollegaer fra andre aviser som man ikke ser ellers i året.
2. Høydepunktene fra årets festival er Stephanie Sinclair og Craig F. Walker. Deres arbeider er grundig og god fotojournalistikk. I tillegg synes jeg et par av de retrospektive utstillingene var veldig gode,  William Klein og William Albert Allard. Ja, og så var Andrea Star Reese sine bilder av uteliggere i New York veldig flotte. Hun har en utrolig kontrast i bildene.
3. Jeg er begeistret for kveldsvisningene. Jeg har sett en på Campo Santo og en på Place de la République. Det er flott at disse visningene er tilgjengelige for alle, og at vanlige folk også kan se dem.
4. Ja, jeg hørte på Stephanie Sinclair og Brian Storm. Han burde jeg for øvrig også nevnt som ett av høydepunktene – han ga meg mye. Kombinasjonen av lyd, stemmer og bilder gikk rett i hjertet ditt, på en annen måte enn de samme bildene gjorde på utstillingen.
5. Ja, jeg er glad det ikke har vært så mye krig og elendighet her i år. Det som sitter igjen etter årets festival, er de grundige jobbene.

Anne Britt Kilvik (53)

Anne Britt Kilvik er fotosjef i Bergens Tidende. Det er fjerde gangen hun er på Visa pour l`Image. Foto: Marte Christensen

1. Jeg er her for å få inspirasjon og påfyll, se utstillinger og treffe andre som er opptatt av bilder.
2. Stephanie Sinclair og Andrea Star Reese har vært høydepunktene for meg. For øvrig to veldig ulike utstillinger. Jeg har gått tilbake for se på bildene deres flere ganger. Jeg liker godt måten Sinclair tar bilder på, hun stopper på litt uvante øyeblikk i situasjonene hun fotograferer. Jeg håper veldig at jeg får muligheten til å treffe henne igjen, i en setting hvor det er lettere å stille spørsmål. Hun fikk begrenset tilgang på de hun fotograferte, og jeg lurer blant annet på hvorfor hun ikke har bilder av de andre mennene, de som ikke har mange koner.
3. Veldig bra. I år har jeg bare fått med meg en av dem. Men det er veldig deilig å se bilder på en annen måte, etter å ha sett utstillinger hele dagen. Jeg satt ute på plassen med masse andre mennesker. Det var vidunderlig.
4. Jeg var på Sinclair, og det var bra.
5. Ja, ja, ja!

Vegar Valde (39)

Vegar Valde er fotograf i Bergens Tidende og er på festivalen på internt utdanningsstipend. Det er andre gang han er på Visa pour l`Image. Foto: Marte Christensen

1. Jeg er på Visa pour l´Image fordi jeg vil ha inspirasjon.
2. Jeg har hatt noen fine opplevelser på utstillingene og noen fine opplevelser på bildevisningene. Enkeltbilder her og der. Her ser man enormt mye bilder på få dager, og det er nesten befriende når man kommer over korte bildeserier på fem bilder eller liknende. Brian Storm sin multimediapresentasjon må også nevnes som ett av høydepunktene fra årets festival.
3. Jeg var på bildevisningen på fredag og satt midt i folkemengden på Place de la République. Veldig bra og stemningsfullt.
4. Jeg synes ikke debattene var så bra. Det var for mye snakk fra spørsmålsstiller.
5. Ja, jeg forventet å bli inspirert, og det har jeg blitt. Det er over ti år siden forrige gang jeg var her, og det som har slått meg er at den gangen, på slutten av 90-tallet var det mange som gjorde gode prosjekter som de fikk finansiell støtte til, men som var vanskelig å få publisert. I dag er ikke det noe problem, fordi redaksjonene har blitt mer klar over verdien av godt fotojournalistisk arbeid. Det er inspirerende.