DNs fotosatsing

Nils Vik, Aleksander Nordahl, Laara Matsen – og nå også Linda Næsfeldt.  Denne skarpsynte gjengen skal gjøre finansavisa på rosa papir til en ener i fotojournalistikk. Arbeidet er allerede godt i gang.

Det er et paradoks at mens mange andre norske aviser kutter i fotoavdelingene, er DN på hugget. Dresskledde finansmenn på kontoret er ikke de fleste fotojournalisters drømmemotiv. DN har fremdeles en del av disse, men de siste årene har fotografiets posisjon i avisen blitt markant styrket. Kanskje så vi et utfall av dette på Årets Bilde-utdelingen tidligere i år, da DNs fotografer og frilansere stakk av med fire priser.

Dette er oppslagssidene til en 13 siders lang fotodokumentar fra Nord Dakota som sto på trykk i DN nylig. Fotografen bak bildene er Mikaela Berg.

 

D2. For knapt tre år siden ble D2 lansert, magasinet på blankt papir som hver fredag kommer sammen men hovedavisen. Nils Vik ble hentet inn som bilderedaktør. Dette var et tydelig valg, ettersom Vik ikke er noen tradisjonell fotojournalist. Tvert imot har han bakgrunn som kommersiell fotograf og har jobbet for norske og internasjonale reklamebyråer, plateselskaper, forlag og magasiner. D2 har markert seg som et annerledes helgemagasin i den norske avisverden – både innholdsmessig og uttrykksmessig.

– D2 er et livsstilsmagasin med innhold, sier Vik. Han er opptatt av å bruke tid på å finne den riktige fotografen til hver jobb. I følge Vik er D2 åpne for alle uttrykk. Men de er ute etter fotografer med sterke stemmer.                                  

DN Lørdag. Samtidig som Vik begynte i D2, ble Aleksander Nordahl ansatt som redaksjonssjef foto i hovedavisen.

– Det er mulig å drive god fotojournalistikk her, men det er mer krevende enn i andre aviser. Vi skriver ofte om folk som ikke vil i avisen, og som viser seg to ganger i året.

I DN Magasinet, som er en del av DNs lørdagsavis, kan vi lese de dyptgående featurereportasjene. Siden oktober i fjor har de trykket ti store fotodokumentarer. En av de faste fotografene, Mikaela Berg, jobber fulltid på magasindelen, som en prøveordning over ett år, for å få flyt og dybde i arbeidet. Dette har blant annet resultert i en 13-siders fotodokumentar i svarthvitt fra Nord Dakota.

Faksimile av Mikaela Berg sin 13 sider lange fotodokumentar, som sto på trykk i DNs lørdagsmagasin 22. mai 2010.

Ny bildesjef. Linda Næsfeldt er nylig ansatt som bildesjef med ansvar for hverdagsutgavene. Hun starter i jobben 1. juli. Laara Matsen vil fortsette som bildesjef og ha ansvaret for lørdagsutgaven. Fotoledelsen i DN blir således styrket med en stilling. I tillegg ansetter Lørdags-magasinet AD og hovedredigerer.

– Dette blir veldig spennende. Jeg gleder meg til å jobbe i en avis med gode ressurser, økonomisk, og ikke minst faglig. Jeg skal jobbe med utrolig dyktige folk, ikke minst Aleksander som blir min nærmeste sjef, og det kommer til å bli veldig gøy. Det er utfordrende å lage god fotojournalistikk på en del av de områdene som DN dekker, og det trigger meg. Så får vi se om mine erfaringer kan bidra til å løfte det enda ett hakk, sier Næsfeldt til Fotojournalisten.

Næsfeldt har vært frilanser i et års tid, før det var hun fotosjef i Dagsavisen. Helt utenom dresskledde menn på kontor tror hun det blir vanskelig å komme:

– Det er litt som med politikere i Dagsavisen. I den type aviser må man alltid ha bilder av beslutningstakere og mennesker som sitter i maktposisjoner. Rent personlig er jeg opptatt av å ta det mer i reportasjeretning i flere tilfeller. Det tror jeg er mulig. Jobben min er å sørge for at vi får de optimale bildeløsningene innen de forskjellige stoffområdene.

Motstrøms. DN går på mange måter motstrøms når de satser på å styrke ledelsen i fotoavdelingen. Bilderedaktør Aleksander Nordahl mener dette ikke bør være oppsiktsvekkende. I stedet har han lite forståelse for kuttene i fotoavdelingene i andre aviser.

– I tabloidaviser er jo nettopp bilde, tittel og ingress, i den rekkefølgen, det viktigste!

Paul S. Amundsen -

Jeg synes DN, som alle andre aviser, bør vurderes ut fra den daglige avis, ikke bare gode, gjennomførte satsinger på fredager og lørdager. D2 er landets beste helgemagasin, visuelt sett, spør du meg. Men som i livet ellers hører helgen til det gode liv. Hverdager er for folk flest, og der er DN fortsatt mannen i gata, om enn ganske velkledd, men like fullt forutsigbar som lønnsslippene til næringslivslederne som går igjen i spaltene. Men det er uansett veldig gledelig at avisen har høye ambisjoner og satser mot strømmen. DN kan bli mye, mye bedre. Og det kan alle andre norske aviser bli også hvis ambisjonene er i nærheten av hva den rosa avisen kan vise til akkurat nå.