Fremtidens magasin?

Siste nummer av National Geographic er tilgjengelig både på papir og som interaktivt magasin på nett. Gir de en forsmak på fremtidens publiseringsplattform?

Tema er vann: «Water: Our Thirsty World» og er et helt magasin viet utfordringen jordkloden står overfor når det gjelder vann, vår mest essensielle naturressurs. Magasinet finnes både som print og  nettversjon, og innholdet er det samme. Nettmagasinet har i tillegg interaktive elementer, som videointervjuer med fotografer, levende grafikk, muligheten til å klikke videre til relevante linker etc. Leseren kan bla seg gjennom magasinet, eller gå direkte til ønsket artikkel gjennom å velge i innholdsfortegnelsen.

Bildetungt magasin
Magnum-fotografen Jonas Bendiksen har tatt bilder til en av hovedreportasjene. Leseren kan også klikke seg inn på videoer, blant annet en hvor Bendiksen forteller hvordan flommvannet inntok byen da han jobbet med å dokumentere konsekvensene av bresmeltingen i Himalaya. National Geographic bildesjef Ken Geiger forteller i en annen video om forarbeidet til Paolo Pellegrin sin reportasje i samme nummer.
Det interaktive magasinet innholder ikke noe reklame, og det bidrar naturligvis til at bildene kommer eksepsjonelt godt til sin rett.

Cover på magasinet National Geographic
Cover på National Geographics Vann-nummer, som kan leses både på nett og papir.

Det tekniske er produsert av Zinio, som også leverer andre nettmagasiner. Det er interessant å forestille seg hvordan magasinet vil se ut på en Ipad eller en annen tablet. Er dette en forsmak på fremtidens publiseringsplattform?

Det første nummeret kan lastes ned gratis her.