Anerkjent bildebyrå lukker dørene

Det franske bildebyrået Oeil Public har besluttet å legge ned, etter 15 års drift. Fotografene tilsluttet byrået har opp gjennom årene markert seg sterkt, og to av medlemmene kan du møte under dok10.

Oeil Public sendte nylig ut en pressemelding, der de kunngjorde at byrået legger ned driften fra 1. februar. Det har allerede vært kjent en stund at det skulle stenge, men pressemeldingen var den offisielle beskjeden. På deres nettside har de publisert et galleri med bilder fra sine 15 år i drift.

Norske Felix Features har representert byrået her til lands de siste årene, og Fredrik Naumann skriver om nedleggelsen av Oeil Public i sin blogg: «Bildene fra Oeil Public er noe større og mer utfordrende enn det man vanligvis ser i media her (Norge, red. anm.). Som et resultat var materialet ofte vanskeligere å selge, men desto mer tilfredsstillende å se på trykk», skriver Naumann i sin blogg.

I pressemeldingen skriver medlemmene i Oeil Public: «Den økonomiske situasjonen i pressen har gjort bruken av fotoreportasjer umulig.»

I et intervju med nettstedet Photographie.com tidligere denne måneden, uttalte Guillaume Herbaut at de små byråene, Oeil Public inkludert, sliter i et marked der bilderedaktører ikke har tid til å lete etter fotografier og reportasjer hos de små leverandørene.

«Fotoavdelingene i avisene skvises. De ansetter en bildesjef til å gjøre fire personers jobb. Denne personen vil selvfølgelig bruke de største distributørene. En struktur som Oeil Public blir bare tatt i betraktning på slutten av denne bildesjefens søk.»

«Det er en rekke små byråer som konkurrerer mot et par store, noe som betyr at en bildesjef må ha 70 forskjellige login for å komme inn i arkivene til de små byråene», sa Guillaume Herbaut til Photographie.com.